464020.jpg

Vieläkö joku muistaa näitä? Siin on mun kesälomarahat. Joka vuos ku heinäkuu koitti, sain tälläsen nipun käteeni ja lähdettiin kuukaudeks lomailee. Voi, kaikki oli sillon niin yksinkertaista. Lomat oli aina heinäkuussa, satoi tai paistoi ja yleensä satoi! Sillo oli viel allakkakin paikoillaan ja naistenviikol sato. Otettiin tytön kans teltta, kassit ja pussukat kainaloon mentiin saareen. Yleensä tän Turun saaristoon,ystävien kans. Lähel tähä Vepsään, tai kauas Ytöön tai Nötöön. Sillo niis oli vilkast ja lapsiiki, jot muksut viihty. Nykyään ei taid enää oll niin suosios, koko telttaretkeily. Oliha siin omat hankaluutensa, mut se kuulu asiaan. Niinku kerran ko olin menos likan ja sen kaverin kans Nötöön ja sattus semmone päiv, et Turust ei lähteny sin laivaa,vaan piti men ensiks bussil Pärnäisii. Se oli tostai ko lähettii .Likan kaveri oli angiinas, mut halus silti tul. Oli lämmin kesä ja kuuri pääl, eikä kuumet, ni vanhemmat pääst hänet lähtemää. Tultii aika jämttist laivanlähtöaikaan satamaa ja vähä pelkäsin matkal et ei ehit. Mut sit ku oltii satamas, ei siel mittää laivaa näkyn. Ehdittiin,on myöhäs, aattelin. Aikans ko siin odoteltiin, ni aloin vähä ihmettelee ja menin kyselemään asiaa. "Onks laiva kovast myöhäs, ko ei viel näy? kysyin. "Ei laiva, mut te ootte, iha vähä, vaan noin vuorokaude,  laiva men eilen!" Enhä mä ol muistan et se kulki keskivikkon Pärnäsist ja me oltiin siel torstain. Sielt ei sit kulken enää busseika takas ja ruvettii juttelee, et oisko joku matkal turkuu, ko toine flikkaki o kippee. Siihe tul joku jasano meneväs vähä kyselee, ootelkaa. Ostin tytöil jäätelöt ja odoteltii. Syötii eväi puitteal, loma oli alkanu! (Enkä mä tietenkää huoman et mun housupuntist ol ryöminy yks punkki, ylös kinttuu pisi. Huomasi sen vast koton, kylvys. Ol muute ainoo punkki. mikä mua o pääs puree ikän.) Se mies tul puoletunnipääst ja sano et yks paikalline veis meiät sin Nööttöösee, pikasliipparil, mut se maksais satasen! no, tottaha me suostuttiin.(loma lopus ne rahat vast lopus oli,ei viel) Nii me saatiin kyyti,aika poukkone kyl, mut päästii loma alkuu. Nykyäänki, jos oon myöhäs jostain, muistan ain et olin kerran vuorokaude myöhäs ,ja seki hoitus!

Tilipäivän sanottii  et o: "Snelmanni ohimarssi" Palkka ko anettiin sillo käteisen, ja eihä se ain rittäny sillo, ko ei nytkää.