630256.jpgTäs on kuva Järvenpään lakkitehtaast v-51. Otettu huhtikuus ja toi koivu on lumes. Mut täst kuvast muistuva tarina on tää; (niin nykyään toi on kunnantalo..tai siis oli v.83, nythä se voi ol jo purettu) Tää on kirkon naapuritalo ja mein talo oli siin vastapäät. Kuva on otet rappusilt.(nykyään täs on risteys) ...siis se tarina . Mun äiti oli koton lastekans ja päivisi ja vähä iltasiki hän ompel ton tehtaal kengänvuoria, koton. Hän neulos koneel, kärest kantapäähä ja sit toise j.n.e. semmosen pitkän nauhan. Must oli hauskaa ko mä sain katkast langa ain siit välist. Ja sit niist piti aukast se sauma pienel pyöreepäisel vasaral. Iha auk ja litteeks,ettei painan jalkaa siel kengäs. Sitäki mä sain tehd. Mahdetaaks kenkkii enää sillai tehd? Tuski. Eikä taid kukaan enää ommel mittää mihikää tehtaal, ainakaa suomes. Mäku en oo koskaa tykän ol joute, ompeli Kestilään työtakkei,koton ,äitiyslomal. Muttei se kannattan , maksettiin huonost ja kone pit kamalaa metelii, naapuriin. Lopetin. Ole mä niiki hulluu työt tehny ko kääntän kirjekuorii!! Ei se sillo hulluu ollu, olin koulu loman aikan yhes tutus liikkees ain vähäikkaa päiväs ja käänsi kaik saapuneet kirjekuoret nurjapuol pääl ja sit ne käytettiin uudestaan. taisi ostaa jätskii niin rahoil..Toi kuulostaa varmaa hullult nykyaikka, mut emmää silti mikkää satavuotis viel ol,lähelkkää...vaik tämmösii muistanki.   Laita mä tähä loppuu kuvan mein koirust, ko se ol "vauva" ja löys tuti partsilt.

630287.jpg